Bratislava 26.06.2019 (Skolske.sk)
Náš projekt bol zameraný na zmenu triedy z „klasickej“ na triedu, kde sa žiaci budú cítiť dobre, budú mať príjemné a inšpirujúce prostredie a budú môcť využívať technológie na vyučovaní. Snažili sme sa vytvoriť „učiace zóny“, ktoré zodpovedajú aktívnemu vyučovaniu.
Prvou dôležitou požiadavkou bolo dokúpiť tablety a jeden výkonný laptop, ktorý je napojený na interaktívnu tabuľu a umožňuje aj náročnejšie funkcie. Technologické vybavenie je základom pre aktívne vyučovanie.
Zóny, ktoré sme mali v pláne vytvoriť nemusia byť fyzicky dodržané ako oddelené zóny, ale kopírujú spôsob vyučovania, ktoré je projektové a bádateľské.
Žiaci konkrétne v rámci napríklad geografie cestovného ruchu mali výzvu vytvoriť plagát, alebo virtuálnu prehliadku Východného Slovenska pre rôzne cieľové skupiny.
V „zóne skúmaj“ vyhľadávali informácie o pamiatkach a atrakciách pomocou tabletov, v „zóne vytváraj“ robili brainstorming na popisovateľnej stene a na tabletoch a laptope tvorili plagáty a virtuálne prehliadky cez Google tour, potom prezentovali v „zóne prezentuj“ svoje čiastkové produkty, aby získali feedback od iných tímov a znovu na základe feedbacku produkty upravili.
Máme vytvorenú „zónu individuálnej práce“, kde žiaci majú sedačky a sedací vak, aby sa mohli pohodlne venovať svojej práci, prípadne komunikovať so spolužiakmi a robiť reflexiu. Je to neformálny priestor, žiaci majú k dispozícii knižnicu, tablety, alebo svoje mobilné telefóny, ak potrebujú.
Vďaka vybaveniu sme mohli uplatňovať aj techniky vzájomného učenia sa pomocou jig saw stratégie a natáčanie videí na vyučovanie a učenie sa navzájom.
Zorganizovali sme aj vyučovanie cez Skype, ktoré viedol lektor z Českej republiky a bolo zamerané na využívanie Power BI. Vďaka tabletom sme robili aj Mystery Skype aktivity počas hodín geografie a spájali sme sme sa so školami z Ázie, ale aj cestovateľmi z Mexika.
Žiaci aktívne využívali Office 365 na vyučovaní, predovšetkým nástroj Teams. Aktívne tvorili kvízy, videá, propagačné materiály. Jednoznačne sa zvýšila motivácia vzdelávať sa a chodiť do školy, pretože v príjemnom prostredí sa lepšie tvorí a vzdeláva. Pochopili, že je ich úlohou byť aktívnymi účastníkmi vzdelávania a nielen prijímať poznatky pasívne, ako boli bohužiaľ zvyknutí.
Zatiaľ sme zrealizovali jedno školenie pre učiteľov školy, aby vedeli využívať technológie a zoznámili sa s myšlienkou aktívneho vyučovania. Okrem toho sme mali aj školenie pre učiteľov z iných škôl zamerané na projektové vyučovanie, zúčastnilo sa 12 učiteľov.
Je snahou, aby sa vytvárali podobné triedy aj ďalej, aj keď stále nie je jednoduché presvedčiť kolegov, že musia ustúpiť od klasického prednášania a testovania a vzdelávať tak, aby sa rozvíjali aj potrebné kompetencie a nielen vedomosti. Najlepšou cestou je práve realizácia otvorených hodín, aby videli pozitíva takého vyučovania.