Bratislava 21. júna (Skolske.sk)
Je pondelok ráno. Na stenách školskej jedálne visia obrazy znečistených morí s obrovským množstvom plastu a so zvieratami, ktoré pre odpad vo vode trpia. Áno, lepšie je raz vidieť ako sto krát počuť. Aj takýmto spôsobom sa súkromná základná škola v Novej Dubnici snaží priblížiť deťom problematiku znečistenej prírody. Nie vždy je však jednoduché ukázať realitu na niektorých miestach našej planéty, najmä, ak tí najmenší vidia, že pre znečistenie prírody trpia zvieratá.
,,Emócie patria k vyučovaniu. Malé deti ich prejavia okamžite, väčšie už viac premýšľajú,“ takto vníma reakcie žiakov pani učiteľka Ivana Kleinová, ktorá je koordinátorka Zelenej školy na SZŠ Nová Dubnica. ,,Ja sama hovorím s deťmi o svojich pocitoch, samozrejme s láskavým podtónom. Nie je cieľom rozplakať ich. Napríklad výstavu si najskôr pozreli spontánne, nakoľko ju máme nainštalovanú v jedálni. Ráno som zisťovala ich pocity,“ dodáva pani učiteľka.
Práve pocity a skúsenosti školákov v tomto veku môžu výrazne ovplyvniť ich ďalšie konanie v živote. Pri spracovávaní emócií detí sú rozhodujúce aj otázky, ktoré učiteľ kladie.
,,Máme v školskej jedálni výstavu obrazov. Vie niekto o nej niečo viac? Povie nám niekto, prečo sa mu páči? Chce nám niekto povedať, prečo je smutný? Čo myslíte, prečo niekto vytvoril takú výstavu a posiela ju do školy, aby sme si ju pozreli? Keby si bol rybou alebo iným živočíchom z niektorého obrázka tej výstavy, čo by si povedal ľuďom?,“ opisuje, ako vyzerala príprava a následný priebeh hodiny po prezretí výstavy, pani učiteľka.
Súkromná základná škola v Novej Dubnici je v programe Zelená škola od samého začiatku. Za tie roky prešla rôznymi témami. Chladnými deti nenechala ani téma Potraviny. Veľký úspech mala najmä aktivita o palmovom oleji. Aj v tejto téme platí, že je lepšie raz vidieť ako sto krát počuť, a tak deťom pustili učitelia krátky dokument.
Deti boli pri sledovaní v úžase. Nechápali, nerozumeli, hnevali sa. Myslím, že sa to väčšiny detí dotklo. Ostala som príjemne prekvapená a hlavne veľmi rada, že naše aktivity nie sú zbytočné a deti si z nich reálne niečo odnesú.
Počas ostatných dvoch rokov, kedy sa škola venovala téme Potraviny deti stihli vyrobiť Mliečnu mapu s výrobcami mliečnych výrobkov, varili podľa ročných období z vytvorenej zbierky receptov, vyrobili Kalendár lokálnych potravín, porovnávali dokonalé a nedokonalé ovocie, kde deti reálne zistili, že aj krivé jablko si zaslúži, aby ho zjedli.
,,Obnovili sme sadenie malín na našom školskom dvore. Pozvali sme na našu besedu aj babičku, ktorá dlhé roky pestuje maliny. S ňou sme ich potom aj zasadili. Na konci som ju poprosila o podpis, pretože zbieram podpisy zaujímavých ľudí, od ktorých sa môžem niečo naučiť.“ spomína Sofinka, žiačka piateho ročníka.
Súkromná základná škola v Novej Dubnici sa vďaka programu Zelená škola stala komunitnou školou. Deti žijú enviromentálnymi témami, neboja sa hovoriť o problémoch, idú do ulíc a dospelým vysvetľujú, prečo treba separovať, nekosiť často lúky, či nabádajú k nulovému odpadu.
Zelená škola nám priniesla silnú metodickú podporu. Na seminároch sa často hráme hry, a pritom získavame poznatky, ktoré nie sú bežné a o ktorých môžeme diskutovať s odborníkmi. Všetky sa vedú zážitkovou formou. Nie sú to prednášky. Naučili sme sa tu mnohé inovatívne postupy. Aktivitami, ktoré si deti samé vymyslia a zrealizujú získajú skutočný vzťah k našej Zemi. A to je predsa to, o čo sa snažíme,.
Hodnotí Ivana Kleinová uplynulých 15 rokov, odkedy je škola zapojená do programu Zelená škola.
Program Zelená škola má celosvetový úspech. Zapojených je doň 51-tisíc škôl zo 67 krajín na všetkých kontinentoch. Koordinátorom celého projektu na Slovensku je Centrum environmentálnej a etickej výchovy Živica.
Do nového ročníka sa školy môžu registrovať do 15. septembra 2019
Všetky informácie o programe Zelená škola nájdete na http://www.zelenaskola.sk/
Súvisiace články:
Zelená škola: Nešetri energiou pri šetrení energie
Zelené školy sú v kurze