Bratislava 13. júna (Skolske.sk)
Je demokracia absolútna sloboda, alebo nie? Tak túto otázku skúmali v II.B v eTwinningovom projekte v nemeckom jazyku od februára do mája v spolupráci so žiakmi gréckeho gymnázia. Zaujímavosti? Ankety na tému demokracia sa zúčastnilo 140 respondentov z oboch škôl. Čo máme rovnaké v oboch školách a krajinách? Žiaci môžu slobodne prezentovať svoj názor, problém môžu riešiť priamo s daným učiteľom, alebo prostredníctvom triedneho učiteľa, žiaci môžu niekedy spolurozhodovať o termíne písomnej práce. V Bratislave, ako aj v Thessaloniki môžu sa žiaci aktívne podieľať na aktivitách školy, dokonca ich môžu navrhovať a samostatne realizovať.
Dôležitým nástrojom demokracie v školách v Grécku aj na Slovensku je školská rada, ktorá zastupuje žiakov v dôležitých otázkach. V hlavnej aktivite „Demokratická účasť v škole“, pracovali v medzinárodných tímoch – diskutovali o tom, akou mierou sa môžu podieľať na vyučovacom procese, čo môžu robiť mimo neho, zisťovali čo všetko môžu ovplyvňovať pomocou žiackej rady, hlasovali o tom, či je žiacka rada dobrým nástrojom demokracie v škole a v závere sformulovali demokratické princípy a zistili, že demokracia neznamená absolútnu slobodu, ale má svoje pravidlá, ktoré treba dodržiavať, čo prezentovali aj na stretnutí s výkonným riaditeľom BSK Ing. M. Viskupičom.
Žiacka rada má 15 členov, na Slovensku 12 a čo sa týka spoločenského života, v Grécku môžu voliť od 17, na Slovensku od 18 rokov, avšak prezident je volený parlamentom. Čo bolo super na projekte? Slovenským žiakom umožnil spoznať realitu terajšej demokracie v Grécku – kolíske demokracie, ktorú poznali doteraz iba v predmete dejepis. Projekt nás všetkých pozitívne ovplyvnil, žiaci zistili, že neobmedzené cestovanie nielen po Európe, možnosť študovať na ktorejkoľvek zahraničnej strednej škole, či univerzite, možnosť pracovať v inej krajine, publikovať svoj názor, nie je také samozrejmé, ako si to doteraz mysleli.
Najväčším prínosom projektu je, že žiaci sami zistili, že každá demokracia má svoje hranice, ktoré treba dodržať, že demokraciu je potrebné sa naučiť žiť a škola poskytuje čas, priestor a príležitosti na poznanie jej hodnôt, formovanie postojov, sebarozvoj a sebarealizáciu.