Ružomberok 7. júna (TASR)
Mimoriadne intelektovo nadané deti z viac ako dvoch desiatok základných škôl z celého Slovenska predstavili vo štvrtok v priestoroch Katolíckej univerzity (KU) v Ružomberku svoje ročníkové práce v rámci Malej vedeckej konferencie. Žiaci sa počas roka venovali nielen spoločenským či prírodovedným oblastiam, ale tiež umeleckým a ekologickým témam, ako sú napríklad minimalizácia odpadu či návrh poštovej známky.
Počas dňa svoje práce prezentovalo zhruba 60 detí. Riaditeľka Školy pre mimoriadne nadané deti a Gymnázia v Bratislave Jolana Laznibatová priblížila, že primárnym cieľom konferencie je ukázať, na akej vysokej úrovni dokážu tieto deti myslieť, vypracovať projekty, spracovať literatúru, obhájiť a prezentovať práce. „Na druhej strane sa pripravujú na kariéru budúcich mladých vedcov. Je to pre nich príprava na vysokú školu aj do pracovného života,“ uviedla pre TASR.
Podľa Laznibatovej sa o mimoriadne nadané deti treba starať najmä preto, lebo sú strategickým bohatstvom každého štátu. „Všeobecne sa akceptuje, že tieto deti prinášajú nové progresívne myšlienky a riešia problémy. Napríklad teraz ide o globálne problémy ľudstva, či už sú to choroby, epidémie, prisťahovalectvo alebo otepľovanie. To všetko budú raz naozaj riešiť a musia byť na túto prácu pripravení,“ povedala s tým, že práve od mimoriadne intelektovo nadaných detí závisí, ako bude svet vyzerať ďalej.
Malá vedecká konferencia vo štvrtok oslávila svoj 10. ročník. Podujatie sa každoročne koná pod záštitou niektorej zo slovenských univerzít alebo vysokých škôl. Sústreďujú sa tam najlepšie ročníkové práce žiakov prvého a druhého stupňa základných škôl, ktoré sú zapojené do alternatívneho programu edukácie nadaných s názvom Aprogen.
Riaditeľka Základnej školy (ZŠ) Bystrická cesta v Ružomberku Elena Volanská prezradila, že v projekte majú zapojených celkom 109 detí. Škola je nadregionálneho významu, pretože ju navštevujú deti z Oravy aj z celého Liptova. Žiaci musia najskôr plnohodnotne zvládnuť štandardné učivo, následne sa vzdelávajú do hĺbky. „Máme aj svoje predmety, ktoré sú mimo štandardných predmetov. Žiakom sa musíme špeciálne venovať. Keď naučíme deti pýtať sa, podporíme tým rozvoj nadania. To je základ. Dávať otázky a spolu ich rozoberať,“ načrtla Volanská s tým, že kroky absolventov školy smerujú najčastejšie na klasické či bilingválne gymnáziá. Odtiaľ žiaci putujú aj na špičkové univerzity vo svete.
Deviatačka zo ZŠ na Bystrickej ceste Ingrid Oravcová pripravila ročníkovú prácu o tzv. zero waste, život bez odpadu. „Myslím si, že v tejto dobe je veľmi potrebné o tejto téme rozprávať, aby sa ľudia zapájali do záchrany našej planéty. Mojím cieľom je, aby sa čo najviac ľudí inšpirovalo a chcelo pomôcť k lepšiemu svetu,“ povedala.
Témou ročníkovej práce štvrtáčky Magdalény Remišovej bola poštová známka. „Sama ich zbieram a sú mi blízke, preto som o nich chcela zistiť niečo viac. V teoretickej časti práce som zhrnula informácie nielen o poštovej známke, ale aj o pošte - kto ju vymyslel a ako vznikla. V praktickej časti som navrhla vlastnú známku. Tretia časť je slovník filatelistických pojmov, kde sa záujemcovia môžu dozvedieť, čo je analogická pohľadnica, pamätný list alebo výstrižok,“ priblížila.
Organizátorom konferencie na tento rok boli ZŠ Bystrická cesta Ružomberok a Pedagogická fakulta (PF) KU Ružomberok. Záštitu nad konferenciou prevzali dekan PF KU v Ružomberku Peter Krška a primátor Igor Čombor. Konferencia sa uskutočnila v priestoroch PF a auly KU na Hrabovskej ceste v Ružomberku.