Bratislava 3. júna (Skolske.sk)
Druhý ročník celoslovenskej súťaže v programovaní Galaxiáda 2019, na ktorej v dvoch kategóriách súťažili žiaci I. a II. stupňa základných škôl, sa uskutočnil 24. mája 2019 v Žiline. Mladší žiaci súťažili v interaktívnej vzdelávacej hre GalaxyCodr, ktorá zábavným spôsobom rozvíja algoritmické myslenie a základné princípy programovania. Súťažnému finále predchádzala kvalifikácia na školách, na základe ktorej do finálového kola postúpilo 20 detí.
V kategórii starčích žiakov si zmerali účastníci sily v tvorbe hier, svoje súťažné projekty prihlasovali priebežne. O víťazoch rozhodovala odborná porota pozostávajúca z lektorov a zároveň publikum, čiže užívatelia hier. Do finále postúpilo celkovo 8 projektov, hodnotila sa úroveň kódu, motív a komplexnosť hry, tiež jej funkčnosť (hrateľnosť) a design.
Účelom podujatia bolo zároveň vytvorenie spoločného priestoru pre žiakov, učiteľov a rodičov, v ktorom by sa otvorila diskusia, ako digitálne média efektívne využívať pre účely vzdelávania. Počítačové hry a multimédiá sú pre deti veľmi príťažlivé, internet je nositeľom informácií a brániť deťom využívať tieto prostriedky nie je konštruktívnym riešením. Práve naši mladí účastníci Galaxiády boli presvedčivým dôkazom, ako počítačové hry a multimédiá prispievajú ku kreativite a schopnosti riešiť komplexné úlohy. Očakáva sa, že do roku 2020 bude v EÚ chýbať pol milióna IT špecialistov. Výrazne na nedostatok IT špecialistov trpí aj Slovensko. Digitálne médiá sú budúcnosť a najlepším spôsobom, ako deti na budúcnosť pripraviť, je naučiť ich tieto prostriedky správne využívať.
Na Galaxiáde vystúpili traja zaujímaví rečníci, ktorí uviedli príklady úspešnej praxe. Prípadovú štúdiu výučby informatiky na ZŠ Chminialske Jakubovany predstavil účastník programu Teach for Slovakia Jano Horváth. Vysvetlil, aké digitálne zručnosti uplatnia deti, ktoré nedokončia základnú školu a akým spôsobom je možné využiť sociálne siete pre zvýšenie gramotnosti detí, ktorých rodným jazykom nie je slovenčina.
Zaujímavý projekt First Lego League predstavil Michal Čadecký. Tento unikátny projekt sa snaží vzbudiť v deťoch záujem o vedu a technológie hravým spôsobom. Cieľom je povzbudiť deti a mládež ku kreativite pri riešení problémov a budovanie tímovej spolupráce.
Zuzana Tanková sa vo svojej prednáške venovala bezpečnosti na internete a rozvíjaniu zručností prostredníctvom Business Leaders Forum - cieľom tohto dobrovoľníckeho programu je školiť učiteľov na školách tak, aby v deťoch efektívne rozvíjali digitálne schopnosti.
“Svet sa postupne digitalizuje a našou úlohou je umožniť deťom také vzdelanie, ktoré ich na budúcnosť a trh práce čo najlepšie pripraví.”, uviedol jeden zo zakladateľov Learn2code, Radovan Debnár. Learn2code sa orientuje na vzdelávanie v oblasti digitálnych zručností a za cieľ si kladie sprístupniť vzdelávanie všetkým sociálnym a vekovým kategóriám, obzvlášť deťom a mladým ľuďom. Galaxiáda je navyše dôkazom, že na potrebe digitálneho vzdelávania sa zhodnú nielen vzdelávacie organizácie, ale i školy, pedagógovia a najmä rodičia.