Bratislava 1. júna (Skolske.sk)
O najprestížnejšom dizajnérskom ocenení D&AD rozhoduje každý rok 250 porotcov, ktorí vyberajú z 25 000 prác nominovaných z celého sveta.
Tento rok sa do elitnej skupiny najlepších po prvýkrát dostal aj slovenský grafický dizajnér –
Dodo Dobrík. Za obálku knihy Tu som (Vydavateľstvo SLOVART) získal Wood Pencil (drevenú ceruzku) v kategórii dizajn kníh.
Idea návrhu obálky je inšpirovaná príbehom knihy, ktorý popisuje svet chlapca prehliadaného svojimi rodičmi,“ hovorí o zadaní a tvorivom procese Dodo Dobrík. „Preto som sa rozhodol využiť detskú kresbu s výrazným vizuálnym akcentom (šípka) upozorňujúcim na malé dieťa. O vizuálne stvárnenie môjho nápadu som požiadal svoju dcéru.
Vtedy 10-ročná Dorka nakreslila mrakodrapy a Sochu slobody spolu s maličkou postavou stratenou uprostred veľkomesta. V románe Tu som sú totiž stratení mnohí z rodiny Blochovcov: medzi Juliou a Jacobom sa prehlbuje manželská kríza, syna pripravujú na bar micvu a zachraňujú ho pred vylúčením zo školy a na obzore sa okrem toho črtá globálna kríza.
Pre Doda Dobríka je Tu som už treťou obálkou pre Jonathana Safrana Foera – dizajnoval aj slovenské vydanie jeho románov Všetko osvetlené a Príšerne nahlas a neuveriteľne blízko. Grafický dizajnér začal spolupracovať s Vydavateľstvom SLOVART ako čerstvý absolvent a je autorom ikonických obálok ako napríklad románu Petra Pišťanka Rukojemník alebo aktuálnej edície MM. Čitatelia a čitateľky určite poznajú jeho „kvetinové“ obálky na klasiky od Jane Austen a Charlotte Bronte alebo alegorický dizajn kníh Umberta Eca.
Veľmi nás teší, že poctu sa za svoju dlhoročnú fantastickú prácu získal Dodo Dobrík za knihu Tu som. Jej autorom je americký spisovateľ Jonathan Safran Foer a vyšla vo Vydavateľstve SLOVART v roku 2018 v preklade Otta Havrilu.
O súťaži
D&AD sa považuje za najvýznamnejšie ocenenie na svete v oblasti kreatívneho priemyslu. Túto poctu získavajú iba jedinečné práce. Všetky víťazné projekty sú potom súčasťou globálnej putovnej výstavy a sú zaradené aj do D&AD ročenky, ktorá je bibliou grafikov, dizajnérov a iných kreatívcov.
Ocenenie sa udeľuje od roku 1962, aktuálne v 34 kategóriách – napríklad digitálny marketing a dizajn, branding, dizajn novín a časopisov, hudobné videá, PR a mnoho ďalších. Výhercovia získavajú ikonickú D&AD ceruzku, ktorá existuje v štyroch variantoch (drevená, grafitová, žltá a čierna).