Autor textu: Skolske.sk
06.05.2019

Počítačové hry nielen hrali, ale aj vymysleli

Hovoríme o žiakoch a študentoch, ktorí sa nedávno predstavili na celoslovenskej súťaži IHRA 2019.

Bratislava 6. mája (Skolske.sk)

Po siedmykrát mohli žiaci základných škôl, ale aj stredoškoláci spojiť príjemné s užitočným. Ak si ale chceli zahrať nejakú tú počítačovú hru, museli si ju naprogramovať. Ako im to išlo preverilo minulotýždňové celoslovenské kolo súťaže v tvorbe počítačových hier IHRA 2019.

„IHRA má pomerne voľné pravidlá bez obmedzenia času, témy alebo nástrojov. Súťaž sa koná raz ročne. Hry sa odosielajú na jar a prezentujú počas Študentskej vedeckej konferencie na Prírodovedeckej fakulte UPJŠ v Košiciach. Chceme žiakov a študentov motivovať, aby vytvorili niečo čo ich zaujíma. Súťažné hry môžu byť ľubovoľného žánru a môžu byť zamerané na ľubovoľnú tému. Na programovanie je možné použiť obľúbený programovací jazyk, herný engine alebo ich kombináciu, “ uvádza Róbert Hajduk z UPJŠ.

Tento rok sa zapojilo do súťaže 60 tímov. Počet súťažných hier prevyšoval počet možných vystúpení. Komisia tak na súťažnú prehliadku vybrala 14 hier v kategórii Z (základné školy) a 18 hier v kategórii S (stredné školy). Vybrané hry z offline postupového kola boli zverejnené až v deň konania prehliadky, a tak sa mohli v Košiciach stretnúť všetci tvorcovia hier, ktorí sa do súťaže zapojili.

Počas finálovej prehliadky vybraných hier pred odbornou komisiou, ostatnými súťažiacimi, hosťami a divákmi si komisia všímala viacero parametrov hry. Dôležitý bol nápad, jeho spracovanie, a samozrejme hrateľnosť, ale aj technická náročnosť programovania. Rovnako záležalo na grafickom spracovaní a celkovom estetickom efekte. Vylepšiť celkový dojem už potom mohli len prezentačné schopnosti autorov hier a forma prezentácie. 

Eduard Fekete z Gymnázia Alejová v Košiciach sa stal víťazom kategórie Z (základné školy). Ako hovorí svoj hru EdArena vytvoril z jednoduchého dôvodu. Aby mohol súperiť s kamarátom, ktorí z nich dosiahne vyšší level, a zároveň aby sa zabavili. „Hráča sprevádza kráľ arény, ktorý mu poskytuje rady pre úspešné zvládnutie levelu. Hra je v angličtine, keďže jej vylepšenú verziu by som chcel ešte rozšíriť,“ dopĺňa Eduard. 

Výsledné poradie účastníkov v kategórii Z (základné školy)

1. miesto: Eduard Fekete (Gymnázium Alejová v Košiciach)
2. miesto: Martin Šamaj, Matej Pučko, Zuzana Mareková (ZŠ Kubranská Trenčín)
3. miesto: Tomáš Varga, Lukáš Jenčík (Gymnázium Gelnica)


Výsledné poradie účastníkov v kategórii S (stredné školy) 

1. miesto: Matej Bačo, Adam Kaša, Marko Buxar (SOŠ Ostrovského 1, Košice)
2. miesto: Matúš Semančík, Ivona Irhová, Sophia Petra Krišáková (Gymnázium Spišská Stará Ves 
3. miesto: Martin Vlček (SPŠE Košice)

Už 7. ročník súťaže v tvorbe počítačových hier IHRA 2019 sa uskutočnil 24. 4. 2019 na pôde Prírodovedeckej fakulty Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach. Súťaž je súčasťou aktivít národného projektu IT AKADÉMIA - vzdelávanie pre 21.storočie. 

Viac informácií o cieľoch, prebiehajúcich aktivitách, výstupoch a výsledkoch národného projektu je k dispozícii na http://itakademia.sk. Tento projekt sa realizuje vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.


Ing. Eva Kalužáková, Manažér publicity projektu IT AKADÉMIA – vzdelávanie pre 21. storočie

Marec 2024

Po
Ut
Str
Št
Pia
So
Ne
-
-
-
-
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
-
-
-
-
-
-
-
Napíšte nám [email protected]