Humenné 25.07.2019 (Skolske.sk)
Druháci zo ZŠ Dargovských hrdinov 19 v Humennom sa počas tohto školského roka opäť zapojili do už 15. ročníka celoslovenskej čitateľskej súťaže Čítame s Osmijankom. Súťaží sa prostredníctvom súťažného zošita, ktorý musí mať každý súťažiaci žiak. Obsahuje 8 súťažných literárnych otázok s dvomi zábavnými úlohami – návodmi na hravé a kreatívne čítanie. Žiaci tieto úlohy našli v pracovnom zošite a počas školského roka riešili. Umiestnili sa medzi ocenenými školskými kolektívami, ktoré získali knižné balíčky od slovenských vydavateľov. Žiaci pracovali pod vedením pani učiteľky Mgr. Ivany Čepovej. Ako postupovali a ako sa im darilo môžete nájsť na ich triednej webstránke Pátrači tu: https://12patraci.blogspot.com/p/blog-page_2.html
Počas realizácie tohto projektu žiaci spoznali nových rozprávkových hrdinov, hrali divadlo, kreslili, spoznali nové výtvarné techniky, pracovali s počítačom, programovali. Popíšem aspoň niektoré aktivity:
- Vytvorili atlas ježibáb a strigôňov z rozprávok, ktoré poznali. K ich obrázkom pridali popis, rozprávkový pôvod, zlé skutky a čarodejné predmety. Tieto ježibaby si nakreslili aj v počítači, v editore Scratch a programovali ich. (Napr: https://vimeo.com/319064679 )
- Inšpirovali sa fantastickým príbehom Daniely Krolupperovej, Stratená škola. Obľúbili si postavičku Zlobyráda, písali o svojich malých zlostníckych želaniach, vytvárali komiksy, rysovali a zmerali domček pre Zlobyráda.
Každého žiaka očarila úžasná kniha Roalda Dahla, Minpinkovia. Pokúsili sa znázorniť nebezpečného Chlamstúňa ohnivého nevšednou technikou. Pripravili si bábky postáv tohto príbehu, rozdelili jednotlivé úlohy a nahrali divadielko :-)
- Vytvorili aj krátke animácie na témy: Zvieratká a Aké krajiny by sme chceli navštíviť. Animácie vytvorili v programovacom jazyku Scratch. (Ukážka: https://vimeo.com/339221820 )
- Pokúsili sa vytvoriť ucelený výtvarný obraz literárneho príbehu. Rozdelili sa do skupín, každá skupina znázornila jeho časť a príbeh prerozprávali.
- Žiaci sa pri riešení úloh projektu zhodli na tom, že priatelia sú pre nás veľmi dôležití. Obohacujú nás a vďaka nim sme všetci bohatší... Písali o svojich priateľoch a kreslili ich. Na hodine informatiky sa učili tvoriť obrázky zo slovných mrakov a postavičky avatarov na tému Priateľstvo.
- Argumentovali pre a proti zotrvaniu holubov v meste Humenné, otvorili si pobočku Kancelárie dobrých správ, zamysleli sa aj nad tým, ako by mal vyzerať ich vysnívaný psík. Zvieratká zobrazili aj novou technikou – pomocou reliéfov na kartónoch.
- Inšpirovali sa aj Rypuľkom z rozprávky Kristy Bendovej a každý z nich napísal vlastný inzerát, v ktorom hľadá kamaráta. Inzerát žiaci vymysleli aj pre Osmijankovu kamarátku. Najskôr sa naučili robiť ORIGAMI - psíka (možno Osmidunča :-)) a potom ho dotvorili vymysleným inzerátom...
Žiaci 2.A realizovali ešte množstvo ďalších zaujímavých aktivít, čím splnili hlavný cieľ čitateľského projektu http://www.osmijanko-ba.sk/ :
1. Priviesť žiakov k čítaniu hodnotnej detskej literatúry, rozhovorom o prečítanom, tvorivým aktivitám v školách, knižniciach, ale i rodinách
2. Rozvíjať predstavivosť, slovnú zásobu, tvorivosť detí, lásku k materinskej reči
3. Vypestovať v deťoch návyk čítať vo voľnom čase
4. Zažiť príbehy na vlastnej koži
Na záver by som chcela poďakovať organizátorom za túto skvelú súťaž, ktorá motivuje deti k čítaniu.